A Phoenix Project születése, avagy hogyan inspirálta egy hazai zenekar létrejöttét a Manowar

Megkérdeztük Sárközi Pétert, a  Phoenix Project zenekar alapítóját, hogy hogyan befolyásolta zenei pályáját a Manowar:

A metállal a gimnáziumi évek alatt ismerkedtem meg, amikor egy szerepjáték klub beli ismerősöm megdobott néhány másolt kazival. Ezek közül egyetlen előadó, a Savatage dalai tetszettek, amiket elraktároztam a tudatomban, de ekkor még nem ástam bele magamat mélyebben a műfajba. Néhány év elteltével, amikor sikeresen abbahagytam a megunt műszaki menedzser szakot a Budapesti Műszaki Főiskolán, egy évet annak szenteltem, hogy megtaláljam önmagamat. Eszembe jutott, hogy mennyire tetszett nekem ez a zene, rákerestem számos metál előadóra és letöltöttem egy-egy számot tőlük. Így hallgattam meg először a The Power of Thy Sword című Manowar dalt, ami rögtön magával ragadott, majd egyre több és több zenét szereztem be a zenekartól, ami mára odáig fajult, hogy minden stúdióalbumukat eredetiben megvásároltam és gyűjteményem ékét képezik.

A Manowar azért fogott meg ennyire, mert ahogyan minden jó heavy metal, olyan emberi értékeket közvetít a hallgató felé, amik egyre inkább kiveszőben vannak a világból. Ilyen a becsület, a bátorság, a barátság és a testvériesség. A Manowar ezeket az erényeket ráadásul egy olyan koncentrált formában képes átadni, hogy az már egyfajta vallási igényt is kielégít, utat mutat ahhoz, hogy egy ember hogyan élje az életét. Ezért is írtam a népszámláláskor a vallás rovatba, hogy „heavy metal” , sőt a facebookon kampányoltam is annak érdekében, hogy minél többen hasonlóan tegyenek.

Ahogy teltek az évek a vonzódásom a műfaj felé egyre inkább nőtt, így kézenfekvő volt a következő lépés, hogy vásárolok egy gitárt és elkezdek zenélni. Viszonylag hamar ráuntam arra, hogy az alkalmi zenetanárommal akkordozgatunk és tábortűzi nótákat adunk elő, így letöltöttem olyan Manowar kottákat, mint a The Gods Made Heavy Metal vagy a Warriors of The World (amit a zenekarom a mai napig játszik koncerteken) és önerőből megtanultam őket. Ezzel szinte egy időben  kezdtem el írni a saját dalaimat, kezdetben angol nyelven, majd egy hirtelen elhatározást követően magyarul. Szerettem volna ugyanis olyan szöveg centrikus zenét létrehozni, ami elsősorban a hazai közönségnek szól, ahol fontos a mondanivaló és a mögöttes tartalom, ahol egy konkrét történet húzódik a háttérben azok számára, akik jobban bele akarják ásni magukat a rétegekbe.

Egyre terjedt a híre a z ismerőseim között, hogy mire adtam a fejemet így hamar magam mellé vettem Lipták Péter színész barátomat, aki számos zenés darabban énekelt már, kézenfekvő volt, hogy az Ő kapja az énekes posztot. Nemsokkal ezután egy Ossian koncertet követő buliban megnyertem magunknak Kovács László basszusgitárost, aki hasonló műfajban játszott eddig is és ő ajánlotta két régebbi zenésztársát, Sebestyén Dénes szólógitárost és Oliser Zsolt dobost. Így született meg a Phoenix Project zenekar, melynek célja a heavy metal életérzés fenntartása lett.

Ha már szóba kerültek a rockbulik, sajnálattal kell megjegyeznem, hogy a Manowar, és a hozzájuk hasonló zenekarok, viszonylag ritkán kerülnek a lejátszási listára. Kivétel volt ez alól az, azóta már bezárt, Avalon. Még a Wigwam-ban is könyörögni kellett D j Paplannak, hogy ugyan játssza már le a Hail And Kill-t, amire csak ennyit válaszolt: „A játék metálokat mindig elfelejtem.” Véleményem szerint, ha már valamelyik metál műfajra rá kell ragasztani a „játék” jelzőt, akkor biztosan nem a heavy metal érdemli azt meg. „Death to false metal!

A s zerencsének és az isteneknek köszönhetően a Phoenix Project zenekar egyre nagyobb nyilvánosságot kap, túl vagyunk már néhány kritikán és rádióinterjún is. Nagy örömmel olvastam a Rockvilág internetes rockmagazinban, a Rubicon és az Engine zenekarokkal elkövetett koncertünk beszámolóját, melynek írója a zenénket igen csak megdicsérte és a Manowar-hoz hasonlította.

Éppen ezért háborodtam fel  a NEO FM-ben zajlott interjúnk alatt, amikor Trunkos András producer a Manowar kapcsán csak annyit mondott, hogy kigyúrt, hosszú hajú buzik ugrálnak buta szövegre, és véleménye szerint ez egy ostoba zenei műfaj. Ez már csak azért is szomorú, mivel Ő volt a Pokolgép Totális Metál című albumának producere, mégsem érti, hogy miről szól ez az irányzat. A Manowar-nak, mint minden sikeres jelenségnek, megvannak a maga ellenségei, de mit sem tudnak tenni egy akkora erővel szemben, amit a zenekar rajongói képviselnek.

Közben mi is töretlenül haladunk előre, nemrégiben megjelent a  Phoenix Project zenekar első videoklipje, Szörnyeteg címmel, melynek képi világa a 80-as évek metáljaira hajaz. Ha szeretitek ezt a műfajt, akkor szavazzatok a videóra az RTL Klub klipversenyében, az alábbi linken: http://www.rtlklub.hu/klipverseny/4613_phoenix_project_-_szornyeteg

„Fuck the world! Hail and Kill!”

Oszd meg!

2 thoughts on “A Phoenix Project születése, avagy hogyan inspirálta egy hazai zenekar létrejöttét a Manowar”

Leave a Comment